Dnr: FAK4 2007/1

 

Logotype of Karlstad University

Estetisk-filosofiska fakulteten
Svenska som andraspråk

Litteraturlista

Gäller från och med ht 2007

 

Kurskod: S2GA05
Tvåspråkig utveckling, 7.5 hp
(Bilingual Development, 7.5 ECTS)
Utbildningsnivå: grundnivå


Kopierat undervisningsmaterial/artiklar om ca 50 sidor tillkommer

Böcker
Abrahamsson, N. & Hyltenstam, K. "Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2004. 221-258.

Axelsson, M. "Skolframgång och tvåspråkig utbildning". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2004. 503-538.

Dahl, Ö. Språkets enhet och mångfald. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur , 2007.

Fraurud, K. & Bijvoet, E. "Multietniskt ungdomsspråk och andra varieteter av svenska i flerspråkiga miljöer". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2004. 389-418.

Haglund, C. "Flerspråkighet och identitet". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2004. 359-388.

Hyltenstam, K. & Toumela, V. "Hemspråksundervisningen". I: Tvåspråkighet med förhinder?. Red. Hyltenstam. Lund: Studentlitteratur, 1996. 9-109.

Håkansson, G. Tvåspråkighet hos barn i Sverige. Lund: Studentlitteratur, 2003.

Ladberg, G. Barn med flera språk. Upplaga 3. Stockholm: Liber Utbildning, 2007.

Skolverket. Greppa språket. 2012. 7-34 + 111-119, finns att ladda ner (available to download):. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2573.

Viberg, Å. "Lexikal utveckling i ett andraspråk". I: Svenska som andraspråk - i forskning, utbildning och samhälle . Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur, 2004. 197-220.

Wellros, S. "Varje gång jag säger sten...". I: Svenska som andraspråk. Lärarbok 2. Stockholm: Natur och Kultur. Utbildningsradion, 1995. 84-125.


Referenslitteratur

Arnberg, L. Så blir barn tvåspråkiga. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 2004.

Arnberg, L. "Invandrarbarn i förskolan - den svenska modellen". I: Tvåspråkighet med förhinder. Red. Hyltenstam, K. Lund: Studentlitteratur. 187-223.

Jalava, A. Jag har inte bett att få komma. Stockholm: Bonniers, 1976.

Lightbown, P. & Spada, N. How languages are learned. Oxford: Opress, 1993.


 

Fastställd av Fakultetsnämnden vid Estetisk-filosofiska fakulteten, 2008-05-22

 

Karlstads universitet 651 88 Karlstad
Tfn 054-700 10 00  Fax 054-700 14 60
information@kau.se  www.kau.se