Fakultetsnämnd Lärande
Kurser i musiklärarutb
Litteraturlista
Gäller från och med ht 2007
Kurskod: MIGCU4
Examensarbete, 15
hp
(General Education Studies: Degree Project, 15
ECTS)
Utbildningsnivå: grundnivå
Progression: C
Böcker
Johansson, B. & Svedner, PO.
Examensarbetet i lärarutbildningen. Undersökningsmetoder och språklig utformning.
Uppsala:
Kunskapsförlaget,
2001.
Referenslitteratur
Krut, nr 63. "Självvärdering - en nyckel till skolutveckling".
SAOL Svenska Akademiens ordlista.
Svensk handordbok.
Svenska skrivregler.
Synonymordbok.
Bell, J. Introduktion till forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur, 2000.
Bjurvill, C. A, B, C och D. Vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser. Lund: Studentlitteratur, 2001.
Bryman, A. Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber, 2002.
Börjesson, Mats. Diskurser och konstruktioner. En sorts metodbok. Lund: Studentlitteratur, 2003.
Dahmström, K. Från datainsamling till rapport. Att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur, 1996.
Dovelius, Johan. Att samla in och bearbeta data. Skolverket, 2002.
Ejlertsson, G. Enkäten i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 1996.
Ely, M. Kvalitativ forskningsmetodik i praktiken - cirklar inom cirklar. Lund: Studentlitteratur, 1994.
Fuglestad, O. V. Pedagogiska processer. Empiri, teori, metod. Lund: Studentlitteratur, 1999.
Gullveig Alver, B. & Ørjar, Ø. Etik och praktik i forskarens vardag. Lund: Studentlitteratur, 1998.
Hultman, G. Intelligenta improvisationer. Om lärares arbete och kunskapsbildning i vardagen. Lund: Studentlitteratur, 2001.
Jacobsen, J. K. Intervju. Konsten att lyssna och ställa frågor. Lund: Studentlitteratur, 1993.
Jarrick, A. & Josephson, O. Från tanke till text. Studentlitteratur, 1996.
Kullberg, B. Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur, 1996.
Kvale, S. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 1997.
Larsson, S. Kvalitativ analys. Exemplet fenomenografi. Lund: Studentlitteratur, 1986.
Lindblad, S. & Sahlström, F. (red). Interaktion i pedagogiska sammanhang. Stockholm: Liber, 2001.
Magnusson, A. Lärarkunskapens uttryck. En studie av lärares självförståelse och vardagspraktik. Linköping: Linköpings universitet, institutionen för pedagogik och psykologi.
Merriam, S. Fallstudien som forskningsmetod. Lund: Studentlitteratur, 1994.
Närvänen, A-L. När kvalitativa studier blir text. Lund: Studentlitteratur, 1999.
Rienecker, L. & Jørgensen, P.S. Att skriva en bra uppsats. Malmö: Liber, 2002.
Rönnerman, K. Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande.. Lund: Studentlitteratur, 1998.
Starrin, B & Svensson, P-G (red). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur, 1994.
Starrin, B, Larsson, G, Dahlgren, L. & Styrborn, S. Från upptäckt till presentation. Om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur, 1991.
Stensmo, C. Vetenskapsteori och metod för lärare - en introduktion. Uppsala: Kunskapsförlaget, 2002.
Thurén, Torsten. Vetenskapsteori för nybörjare. Saltsjö-Boo: Tiger, 1991.
Trost, J. Att skriva uppsats med akribi. Lund: Studentlitteratur, 2002.
Trost, J. Enkätboken. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur, 2001.
Wibeck, V. Fokusgrupper. Lund: Studentlitteratur, 2000.
Widerberg, K. Att skriva vetenskapliga uppsatser. Lund: Studentlitteratur, 1995.
Widerberg, K. Kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur, 2002.
Wärneryd, B. Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån, 1990.
Fastställd av Fakultetsnämnd Lärande, 2007-04-20
Karlstads
universitet 651 88 Karlstad
Tfn 054-700 10 00 Fax 054-700 14 60
information@kau.se www.kau.se